dinsdag 29 mei 2012

Zwanen hebben het nest verlaten, deel 4

Vorige week ging na het maken van de zwanenfoto's, mijn fototoestel kapot.
Onherstelbaar, door het kapot gaan van het elektrische circuit in de camera. Dus einde camera, want er was geen beweging meer in te krijgen.
En wat ben je dan onthand als je wel van alles ziet, maar het niet vast kan leggen!
Heel snel op zoek naar een ander fototoestel, wat er nu is, en waarmee ik aan het stoeien ben hoe alles moet.


Maandag 21 mei 2012

Na de geboorte van het zwanendonsje op Hemelvaart en de zwemlessen van vorig weekend, bleef ik uiteraard iedere keer dat ik langs het zwanennest reed, even kijken of er nog nieuws was.
Op zaterdag 19 mei liet ik al zien dat het zwanendonsje zwemlessen kreeg, papa zwaan naast het nest lag en de kauwen rustig over het nest liet lopen terwijl daar nog eieren in lagen. Geen goed teken wat mij betreft.





Op maandag 21 mei was duidelijk dat het nest verlaten was. De familie zwaan zwom aan de andere kant van het water en het nest, met daarin nog 1 ei, lag er verlaten bij. Naast het nest een paar eierschalen van tenminste twee eieren, met het opgedroogde gele struif er nog aan vastgeplakt. Duidelijk onbevruchte eieren.


Zaterdag 26 mei 2012

De laatste keer dat ik de zwanen zag op 21 mei, zwommen ze rond en was het nest duidelijk verlaten.
Maar daarna was er geen spoor meer te bekennen van papa, mama en donsje zwaan.
Gelukkig zag ik ze vandaag weer!
Er werd flink gepoetst, oude veren geplukt, en genoten van de zon! Het kleine donsje, toch al een stuk groter dan anderhalve week geleden toen het uit het ei kwam, ligt lekker vlak bij moeder zwaan, in de zon.
Verder was er op deze lome zaterdagochtend vroeg niet zoveel activiteit te zien.



    

2 opmerkingen:

  1. schattig hoor en wat een kostbaar bezit een zo'n donsje
    maar ze zullen wel super oppassend zijn
    groetjes
    silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat donsje goed verzorgd wordt, nu het alleen met mama en papa moet opgroeien.

    BeantwoordenVerwijderen